De Rheinauhafen van Keulen

De Rheinauhafen van Keulen was vanaf het einde van de 19e tot halverwege de 20e eeuw de belangrijkste haven van de stad. Sinds 1998 wordt dit gebied nieuw leven ingeblazen. Moderne glazen architectuur staat hier zij aan zij met tot appartementen en kantoren omgebouwde historische panden. Ook vind je er een prachtige promenade, restaurants, winkels en twee musea. De voormalige haven zelf doet nu dienst als een jachthaven.

De Rheinauhafen van Keulen

De Rheinauhafen, © Raimond Spekking / CC BY-SA 3.0 (via Wikimedia Commons)

Hieronder zet ik voor je op een rij wat er vandaag de dag in de Rheinauhaven te doen is. Daarna vertel ik wat over de geschiedenis en onderaan volgt een kaart.

Milieusticker nodig?

Met de auto naar Keulen? Denk er dan aan dat een milieusticker verplicht is. Je kunt de sticker als je deze nog niet hebt via dit bestelformulier aanvragen en toegestuurd krijgen (hier voor Belgische bezoekers).

Wat is er te doen en te zien?

De ingang van de Rheinauhafen ligt bij de Holzmarkt waar je meteen al een aantal leuke attracties vindt. Denk bijvoorbeeld aan de Malakoffturm, een overblijfsel van Pruisische verdedigingswerken uit de 19e eeuw. Tegenwoordig bevindt zich rondom deze toren een gezellig terras. Ook van historisch belang is de Sint-Maria in Lyskirchen aan de andere kant van de weg. Dit is een van de beroemde 12 romaanse kerken van Keulen die stuk voor stuk bijna duizend jaar oud zijn. De Holzmarkt is tenslotte ook waar de Hafen Weihnachtsmarkt georganiseerd wordt, een van de acht kerstmarkten van Keulen.

De Malakoffturm en het chocolademuseum aan weerszijden van de ingang van de Rheinauhafen

De Malakoffturm en het chocolademuseum aan weerszijden van de ingang van de Rheinauhafen, foto © Raimond Spekking / CC BY-SA 3.0 (via Wikimedia Commons)

Ga je de brug over, dan kom je bij het Imhoff-Schokoladenmuseum. Dit museum waar je alles over de geschiedenis en productie van chocola kunt leren is een van de meest bezochte van Duitsland. Ook kun je er chocola proeven en is er een klein winkeltje met exotische soorten chocola. In dit artikel heb ik al eens eerder over het chocolademuseum geschreven. Minder druk bezocht maar minstens zo interessant is het Deutsches Sport and Olympia Museum er meteen naast. Hier wordt de geschiedenis van de Olympische Spelen op een leuke manier verteld.

De drie Kranhäuser

De drie Kranhäuser en de Dom, © CEphoto, Uwe Aranas / CC BY-SA 3.0

Vanaf de twee musea kun je daarna verder lopen over het schiereiland. Aan de ene kant zie je dan de Rijn, terwijl aan de andere kant het 700 honderd meter lange overgebleven deel van de Rheinauhafen te vinden is. Vandaag de dag liggen hier zeilboten en plezierjachten aangemeerd. Opvallend zijn ook de moderne glazen gebouwen die langs de haven staan. Vooral drie 40 meter hoge Kranhäuser zijn mooi om te zien. Omdat kantoren en appartementen hier afgewisseld worden en je onderaan restaurants vindt, is de Rheinauhafen de hele dag bijzonder levendig.

Een modern gebouw, SILO 23 en Siebengebirge

Een modern gebouw, SILO 23 en Siebengebirge, foto © Raimond Spekking / CC BY-SA 3.0 (via Wikimedia Commons)

Volg je de promenade langs de Rijn voorbij wat vroeger de haven was, dan kom je een aantal gerestaureerde historische gebouwen tegen. Zo is er het Rheinkontor uit 1909 met direct aansluitend de pakhuizen Siebengebirge uit 1910. Beide zijn omgebouwd tot moderne appartementen. Daar weer naast vind je SILO 23, ook een voormalig pakhuis, met een opvallend dak dat in 1940 gebouwd werd. In dit deel zijn er opnieuw weer veel restaurants die ‘s avonds voor een gezellige drukte zorgen. Aan het einde van de Rheinauhafen vind je tenslotte een historische havenkraan uit 1897 en een skatepark voor jongeren.

Geschiedenis van de Rheinauhafen

De geschiedenis van de Rheinauhafen gaat terug naar de middeleeuwen. Waar nu de haven te vinden is lag toen Werthchen, een klein eilandje in de rivier de Rijn. Schepen die vanaf plaatsen stroomopwaarts Keulen bezochten lagen gebruikelijk ten zuiden van Werthchen voor anker, terwijl Nederlandse schepen vaak bij de noordelijke oever van het eilandje aanlegden.

Toen vele eeuwen later stoomschepen hun intrede deden, kwam het stadsbestuur van Keulen met het idee het zuidelijke uiteinde van Werthchen met de oever te verbinden. Dankzij een beschutte haven zou Keulen van de sterk toegenomen handel op de Rijn kunnen profiteren. De uiteindelijke plannen werden tussen 1892 en 1898 verwezenlijkt. Werthchen is sindsdien niet meer als eiland in de rivier te herkennen.

De Rheinauhafen in 1898

De in dat jaar net voltooide Rheinauhafen in 1898

Na de Tweede Wereldoorlog werd de haveningang van de Rheinauhafen te klein voor de steeds groter wordende schepen. Veel activiteiten werden daardoor verplaatst naar grotere en nieuwere havens buiten het centrum van Keulen. De Rheinauhafen werd vervolgens tot het einde van de eeuw weinig gebruikt. In 1998 kwam hier verandering in. In een geslaagde poging het zuidelijk deel van de binnenstad nieuw leven in te blazen, werden veel historische panden gerestaureerd en verrezen er moderne gebouwen langs het water.

Bereikbaarheid van de Rheinauhafen

De Rheinauhafen is te bereiken door de Rijn naar het zuiden te volgen. Zelfs vanaf de Dom van Keulen waar je het centraal station van de stad vindt is het goed te aflopen. Ga je liever met het openbaar vervoer? Neem dan de Stadtbahn naar station Ubierring op lijnen 15 en 16. Loop vanaf hier naar de Rijn en volg deze daarna richting het centrum van de stad. Je bent dan na ongeveer 300 meter bij het zuidelijke uiteinde van de haven.

Zoek je een parkeerplaats? Dan vind je onder de Rheinauhafen wat volgens de stad Keulen de langste parkeergarage van Europa is. De parkeergarage is 24 uur per dag geopend en kent meerdere ingangen langs de Bayenstraße. Lees meer in mijn artikel parkeren in Keulen.

Met de trein naar Keulen?

De Duitse hogesnelheidstrein ICE

De hogesnelheidstrein is een comfortabele en betaalbare manier Keulen te bereiken. Prijzen beginnen al vanaf €20 via NS International, waarbij je ook nog eens op ieder station in Nederland kunt opstappen!

Publicatiedatum: 07-12-2015. Laatst bijgewerkt op: